Monday, March 16, 2009

ROBOR JADI MODEL FESYEN


TOKYO 16 Mac - Satu robot yang boleh berjalan dan bercakap ciptaan Jepun yang menyerupai wanita dengan berat 43 kilogram bakal membuat kemunculan pertama dalam pertunjukan fesyen tidak lama lagi. Namun masih belum dipastikan sama ada robot itu telah mencapai standard keselamatan untuk berkongsi pentas peragaan dengan model-model manusia.Kumpulan yang bertanggungjawab membangunkan robot tersebut di Institut Kebangsaan Teknologi dan Kemajuan Sains Industri berkata, 'manusia sibernetik' yang diperkenalkan itu, bagaimanapun masih belum bersedia menjalankan tugas harian bersama-sama manusia seperti yang diprogramkan pada masa depan.''Secara teknologinya, ia masih belum mencapai standard itu. ''Walaupun sebagai model dalam pertunjukan fesyen, penggiat dalam industri itu berpendapat robot itu terlalu pendek selain mempunyai bentuk badan yang kurang sesuai,'' kata Hirohisa Hirukawa, seorang daripada individu yang bertanggungjawab membangunkannya.

Robot yang dinamakan HRP-4C itu, dengan ketinggian 158 sentimeter dibina khas untuk industri hiburan dan bagi menarik perhatian orang ramai. Ia pada mulanya dibina dengan berat 58 kilogram.Perekanya berkata, ia mungkin akan digunakan di taman-taman tema, acara bagi menarik perhatian dan simulasi pergerakan manusia termasuk sebagai pengajar senaman.HRP-4C direka menyerupai kebanyakan wanita Jepun walaupun badannya yang berwarna perak kehitaman membuatkannya kelihatan seperti memakai baju angkasa lepas.
Ia bakal ditampilkan di pertunjukan fesyen Tokyo minggu depan tanpa sebarang pakaian dan akan ditempatkan di bahagian yang dikhaskan untuk robot. Saintis berkata, rangka HRP-4C tanpa wajahnya akan dijual pada harga 20 juta yen (RM700,000) setiap satu, dan teknologi programnya akan dipaparkan kepada umum supaya orang ramai boleh memprogram robot tersebut mengikut cita rasa mereka. Sementara itu, Shuuji Kajita yang mengetuai kumpulan penyelidik di institut berkata, cabaran terbesar dalam pembuatan robot itu ialah mereka bentuk bahagian kakinya supaya kelihatan seperti kaki wanita. - AP

No comments:

Post a Comment