Tuesday, March 17, 2009

PUTERI SYABU


KUALA LUMPUR: Dia baru berusia 17 tahun dan bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) hujung tahun ini, tetapi popularitinya bagaikan artis terkenal tanah air.Ini berikutan anak gadis ini cukup dikenali di pasaran gelap dadah tempatan terutama di kalangan pelajar sekolah yang mahu mendapatkan bekalan syabu jenis ‘ice’.Digelar ‘Ice Ice Baby’ di kalangan pelanggannya, Amy, 17, turut menjual pelbagai jenis dadah lain termasuk ganja dan heroin selepas gagal mencari kerja sambilan ketika cuti sekolah tahun lalu.“Saya cari kerja, tapi gagal sehinggalah bertemu seorang rakan sekolah yang memujuk menjadi ‘tokan’ (pengedar dadah kecil-kecilan) untuk mendapatkan wang mudah.“Dengan pendapatan lumayan dan jadual kerja bebas saya tertarik dengan tawarannya.“Saya meneruskan tugas itu apabila sesi persekolahan dibuka semula,” katanya ketika ditemui di Pondok Penyayang Raudah, Batu 11, Gombak, baru-baru ini.Puteri Syabu ini tidak perlu bersusah payah mencari pelanggan, sebaliknya menggunakan sekolah sebagai ‘port’ mencari pelanggan.“Ice’ memang terkenal di kalangan pelajar sekolah menengah dan mendapat permintaan tinggi kerana ia mudah dibawa ke mana-mana tanpa disedari.“Pernah satu ketika beg sekolah saya berisi pelbagai jenis dadah, bukannya buku teks atau buku rujukan sekolah,” katanya.Hasil kegiatan itu, Amy mampu meraih keuntungan sehingga RM500 sehari dan wang itu digunakan untuk bersuka ria termasuk turut membeli dadah dan minuman keras.Selain menjual di sekolah, Amy turut menjual dadah di sekitar taman perumahannya di Hulu Selangor.“Akibat asyik dengan kegiatan haram itu, dua rakan saya ditangkap polis. Sejak itu, kehidupan saya diselubungi ketakutan dan tertekan menyebabkan saya terpaksa berhenti sekolah buat sementara.“Takut menjadi buruan polis, saya melarikan diri dan akhirnya ke sini (Pondok Penyayang Raudah) dan sampai kini hidup saya masih tidak tenang dan hidup umpama haiwan buruan,” kata remaja yang sudah insaf dengan perbuatan itu.Amy adalah antara remaja liar yang ditempatkan di pusat ditubuhkan Pertubuhan Penyayang Raudah bagi memulihkan anak yatim, pelajar dan remaja bermasalah.Selain Amy, pondok itu turut menempatkan beberapa remaja perempuan bermasalah lain terutama lari dari rumah dan terlanjur.Pengasasnya, Mokhtaruddin Said, berkata kebanyakan penghuni adalah remaja yang terbabit dengan pelbagai masalah sosial termasuk menghidu gam, seks bebas dan ketagih arak.“Kami pulihkan mereka dengan dakwah, iaitu mengajak dan menunjuk ajar remaja terbabit kembali ke pangkal jalan berlandaskan syariat Islam,” katanya.Remaja terbabit dipulihkan dalam tempoh tertentu sehingga betul-betul pulih serta berjanji tidak mengulangi lagi perkara mungkar dan menyesatkan. Seorang lagi penghuni pondok itu, Shima, 16, berkata dia dimasukkan ke situ kerana lari dari rumah selepas putus cinta dengan teman lelakinya.“Saya hilang arah kerana sedih akibat putus cinta...selama seminggu saya tidur di merata-rata tempat termasuk di rumah abang angkat.“Sepanjang tempoh itu, saya tak hiraukan langsung keluarga,” katanya.Seperti gadis liar lain, Shima tidak menafikan dia pernah bergelumang dengan pelbagai dosa termasuk berzina sepanjang seminggu melarikan diri.“Akhirnya saya ditemui keluarga lalu dibawa pulang ke rumah. Seminggu selepas itu, saya dihantar ke sini,” kata gadis yang mengaku hilang dara sejak berusia 12 tahun.Penghuni lain, Yus, 21, Zu, 23, Sal, 22, dan Lia, 23 pula ditempatkan di pondok pemulihan akhlak berkenaan akibat terlanjur dengan teman lelaki masing-masing.Kebanyakan mereka mengandung tujuh hingga lapan bulan dan ditempatkan di rumah terbabit menunggu saat melahirkan.Ada antara mereka mengakui mahu menyerahkan anak masing-masing kepada keluarga angkat dan ada yang merancang melangsungkan perkahwinan sebaik melahirkan bayi.

1 comment:

  1. Assalamualaikum..
    Apa nak jadi dengan remaja kita sekarang ini?Sedih bila memikirkan keruntuhan akhlak yang kian meruncing di kalangan remaja kita.

    ReplyDelete